Det er sådan du løber del 4: Pose, fald, løft
2. Apr, 2013 af Ole Stougaard

Det er sådan du løber del 4: Pose, fald, løft

Du har nu kendskab til de forudsætninger der skal til, for at du kan løbe. I dette blogindlæg kigger vi på, hvordan en løbecyklus (et skridt) er skruet sammen.

Ud fra Posemethod består et løbeskridt af følgende tre ting:

1) Pose / Løbeposituren
2) Fald
3) Aktivt løft af den fod der er i jorden

Det er sådan du løber del 4: Pose, fald, løft

Optimalt, så skal du være i løbeposituren i et splitsekund efter du har fået kontakt med jorden, for som bekendt så er det først der, at du begynder at skabe fremdrift. Fra løbeposituren lader du dig falde fremad i en fastlåst positur. Du afslutter faldet ved aktivt at løfte foden fri at jorden, og i retning mod numsen.

I samme øjeblik at standfoden beynder at bevæge sig mod numsen, så begynder den løftede fod at bevæge sig mod jorden. Denne nedadgående bevægelse skal ske af sig selv, og uden at du aktivt forsøger at sætte foden i jorden. Lad tyngdekraften gøre arbejdet.

En klassisk fejl er, at vi som løbere aktivt sætter foden i jorden for at lande “hurtigt”. Men sagen er den, at vi hverken kan gøre fra eller til med hensyn til vores landing.

Vi kan ikke lande hurtigt eller for den sags skyld langsomt. Vi kan bare lande, og det er uafhængigt af, om vi sætter foden aktivt og hurtigt i jorden. Foden kan rent praktisk godt sættes i jorden aktivt og før resten af kroppen, men det er ikke ensbetydende med at vi er landet.

Landingen er styret af, hvordan vores massemidtpunkt bevæger sig, som igen er styret af farten og retningen det sendes afsted med, når vi rammer svævefasen. Så din landing lig med din massemidtpunktslanding.

Når vi så er landet, så er vi igen i løbeposituren, og så starter vi forfra med det næste skridt.

pose method - pose, fall, pull

Nu ved du hvad et løbeskridt består af, og i de kommende 3 blogindlæg går jeg lidt mere i detaljer med både Pose, faldet og løftet.