Det er godt at have gode vaner…
1. Aug, 2012 af Ole Stougaard

Stephen Covey, De 7 Gode Vaner

På min sommerferie læste jeg nyheden om, at manden bag “De 7 Gode VanerStephen Covey er gået bort.

Det fik mig til endnu en gang at reflektere over indholdet i denne bog, som jeg i øvrigt varmt kan anbefale. Bogen handler om personlig og professionel effektivitet – Hvordan du bliver et mere effektivt menneske, og hvordan du ved at tage ansvar for dig selv, bliver et ansvarligt menneske med stor livskraft.

De 7 gode vaner kan bruges i din hverdag, i forbindelse med sportslige eller erhvervsmæssige mål. Jeg tilstræber selv at implementere de gode vaner i min hverdag, og når jeg oplever succesfulde og positive mennesker, så er det tydeligt at de ofte – bevidst eller intuitivt – baserer deres handlinger på elementer der er beskrevet i “De 7 gode vaner”.

De 7 vaner handler om følgende:

1) Vær proaktiv
Som menneske er du ansvarlig for dit eget liv. Vi har den uafhængige vilje til at træffe vores egne valg og beslutninger, og dermed tage ansvar over for de valg du tager. Du har friheden til at vælge din egen skæbne og vej.

2) Begynd med slutningen
Alle ting er skabt to gange. Først, er det de mental konceptualisering og visualisering, som så fører videre til selve handlingen. At blive din egen skaber betyder at du skal planlægge og visualisere, hvad du vil gøre for at opnå dit mål, og derefter gå ud og skabe det.

3) Gør det første (vigtigste) først
Med din selvstændige vilje, kan du skabe slutningen som du ønsker at den skal være. En vigtig del af dette er evnen til at prioritere og planlægge din tid. Du bør prioritere dine opgaver i forhold til, hvad der er vigtigst at løse for at du når dit/dine mål.

4) Tænk win / win
Hvis du mener at der er en bedre måde at opnå et mål, som samtidig er til gensidig gavn for alle involverede, så er det en win / win løsning. En god beslutning er en, som alle parter har det godt med, og hvor alle føler sig forpligtet i forhold til handlingsplanen. Personlig succes skal ikke opnås på bekostning af andres succes.

5) Søg først at forstå, derefter at blive forstået
Hvis du er en god lytter, og du tager dig tid til at forstå det som der bliver sagt, så vil det hjælpe dig med at formidle dine egne holdninger, planer og mål på en god og forstående måde. God kommunikation er et spørgsmål om en god evne til at kunne lytte og høre efter hvad der bliver sagt, derefter at analysere og forstå indholdet, inden at du kommunikerer dit svar tilbage.

6) Skab synergi
Synergi er når 2+2 = 5. For at skabe synergi kræves et godt samarbejde og gensidig tillid, samt at du er åben over for nye løsninger. Den bedste løsning er hverken din egen, modpartens eller et kompromis. Den bedste løsning er den løsning I bliver enige om i fællesskab.

7) Slib saven
For at du kan fastholde din evne til at arbejde effektivt og hårdt, så er det nødvendigt at du også prioriterer at restituere og genopbygge de fysiske og mentale ressourcer. For at skabe balance i livet, så skal det “hårde arbejde” suppleres med gode kost-, motions- og søvnvaner og med aktiviteter som for eksempel meditation, læsning og afslapning.