Copenhagen Marathon 2013 – Det bliver varmt på søndag, så husk at sætte farten ned
17. Maj, 2013 af Ole Stougaard

Copenhagen Marathon, Foto: Jacob Ehrbahn, Politiken.dk

Det ser ud til at blive varmt på søndag når der skal løbes Copenhagen Marathon. TV2 har følgende vejrudsigt. Det er meget individuelt, hvordan vi påvirkes af varmen, så nedenstående skal tilpasses dine egne erfaringer.

Har du trænet til Copenhagen Marathon her i Danmark, så er kroppen ikke varmetilvænnet, hvorfor en varm maratondag kan ramme dig ekstra hårdt.

Uanset hvor opsat du er på at gennemføre løbet på en bestemt tid, så vil jeg anbefale dig, at du reviderer din målsætning i forhold til løbsbetingelserne. Det er naivt at tro at du kan sætte personlig rekord, hvis alle statistikker peger i retning af, at temperaturen forringer præstationsevnen.

Der findes forskellige artikler, der beskriver, hvordan temperaturen påvirker præstationsevnen, og nedenstående tabel er taget fra denne: Impact of Heat on Marathon Performance.

Impact of Heat on Marathon Performance - Running tips for everyone from beginners to racing marathons and ultramarathons

70f er lig med 21,1 grader og 80f er lig med 26,6 grader, og det må forventes at temperaturen på søndag kommer til at ligge i det område. Vi kan godt tillade os at antage, at du har trænet til at løbe Copenhagen Marathon i en temperatur på ca 60f/15.5 grader. Så hvis dit mål har været at løbe på ca 3t45min, så kan du forvente at komme til at løbe på en tid mellem 3t52min og 3t59min.

Hvis det ender det med at meteologerne for en gang skyld for ret i deres forudsigelser, så anbefaler jeg at du gør følgende:

  • Løb i korte tights/shorts samt singlet/top. Selvom du måske synes det er lidt køligt fra morgenstunden, så undlad det “varme” tøj. Du får varmen efter få minutters løb
  • Drik væske ved alle depoter. Drik gerne 200-300 ml per depot
  • Læg 10-20 minutter til din planlagte tid. Tilpas ift tabellen ovenfor

Held og lykke på søndag. Og husk på, at reglerne for varmepåvirkning også gælder dig…

Har du andre gode tips til, hvordan du klarer dig godt igennem et maratonløb trods høje temperaturer?