Concept 2 mysteriet – hvorfor tror alle de er Eskild Ebbesen?
15. Maj, 2014 af Ole Stougaard

Concept 2 mysteriet - hvorfor tror alle de er Eskild Ebbesen?

Hvis du træner i et fitnesscenter, så prøv i den kommende tid at lægge mærke til dem der sidder og roer i et Concept 2 ro-ergometer.

Jeg har været i en del fitnesscentre gennem tiden og pt holder jeg til i Exerzice, Squash og Fitness i Odense, og uanset hvor jeg har været, så slår det aldrig fejl:

9 ud 10 der benytter et Concept 2 ro-ergometer roer stort set altid på Level 10 (højeste level). Til gængæld ser det sjældent teknisk godt og flowagtigt ud, og de fleste er ved at dø efter bare 1-2 minutter.

Det der inspirerede mig til dette blogindlæg var at jeg forleden så ældre dame (65+ år) der kæmpede med at få trukket “åren” tilbage, fordi den var alt for tung. Hun roede naturligvis på level 10.

Jeg kommenterede det og anbefalede hende at prøve level 1, hvor hun med det samme fik en fin tagfrevens og et godt flow. Hun takkede mig, men gav samtidg udtryk for at hun var bekymret om det så også gav en god træningseffekt!

Jeg mener, hvis man bruger sin sunde fornuft, så bør man ikke sætte belastningen til det højeste niveau, hvis du ikke er i nærheden af at være en erfaren roer. I stedet bør belastningen tilpasses dit niveau, hvilket for langt de fleste dødelige i et fitnesscenter er et sted mellem niveau 1-5 (hvis du spørger mig).

Jeg mindes en gang i fjernsynet at have set Eskild Ebbesen ifm DM i ergometerroning, hvor han hamrende afsted på level 6, 7 eller 8, hvilket jeg antager var det optimale niveau for ham, hvis han skulle ro 2.000 meter så hurtigt som muligt.

Så skal du til at have en bedre ro oplevelse, og måske være i stand til at ro mere end 2 minutter, så prøv næste gang at sætte belastningen til level 1. Og hvis det sig at være alt for let at ro 10 minutter på det niveau, så sæt den næste gang på niveau 2 og gør det samme.

Hold øje med hvor langt du roer eller hvor mange watt du i gennemsnit har produceret, og hold øje med hvornår belastningen bliver så høj at det går ud over tagfrekvensen og deraf den roede distance.

Ps: læg mærke til med hvilken belastning den meget veltrænede crossfitter roer!