Cola battle: almindelig vs zero
29. Maj, 2013 af Ole Stougaard

Cola battle: almindelig vs zero

Sukker vs kunstige sødestoffer. Hvad er bedst eller måske hvad er værst?

Det er et emne der ofte bliver debatteret med udgangspunkt i at de kunstige sødestoffer der findes i zero- eller lightprodukter er mere skadelige end naturligt sukker.

Jeg er som udgangspunkt ikke enig i denne konklusion, om end jeg erkender at der kan være endnu ikke-opdagede konsekvenser ved at indtage kunstige sødestoffer som f.eks. aspartam. Som det er i dag, så er der ikke entydige beviser for at kunstige sødestoffer er skadelige, hvilket man ikke kan sige om sukker!

Som jeg ser det, så er et overforbrug af sukker en af de vigtigste årsager til den stigning vi ser i velfærdssygdomme som f.eks. overvægt og type-2 diabetes.

Alm sodavand er en velfærdsudfordring
En ½ liter almindelig sodavand, saftevand eller juice indeholder typisk 50-60 gram sukker svarerende til 25 sukkerknalder. Halvdelen af sukkeret er i form af glukose, mens den anden halvdel er fruktose. De to former for sukker har hver sin negative effektkroppen.

Glukoseindtag i den størrelsesorden vil føre til en markant stigning i både blodsukker og insulin, hvilket dels vil aktivere kroppens lagringsmekanismer dels hæmme frigivelsen af glukose hhv fedtsyrer fra muskler og fedtvæv. Ydermere vil det påvirke dit energiniveau i en negativ retning, og du vil efterfølgende hurtigt føle sult, og et behov for at indtage endnu mere sukker.

Fruktosen bliver transporteret til leveren og forsøgt lagret. Desværre er det sjældent at der er plads til mere fruktose (glykogen i leveren), hvorfor fruktosen vil blive omdannet til fedt, hvilket er forbundet med negative sundhedseffekter.

Hvis det sker en eller flere gange om dagen, så har du lagt kimen til en masse sundhedsmæssige problemer.

Zero sukker, zero kalorier
Når du drikker et light eller zero-produkt, så indtager du ingen sukker, og sødestofferne har ingen effekt på hverken blodsukker eller insulin. Der er stort set heller ingen kalorier bundet til sødestofferne, hvorfor de ikke bidrager til dit samlede kalorieindtag.

Med andre ord, så medfører sukker langt flere negative nu-og-her konsekvenser end kunstige sødestoffer

En faldgruppe ift light og zero-produkter er at det for nogen fører til en forringet evne til at kontrollere sit fødeindtag. Forsøg med sødemidler har i nogen tilfælde vist at forsøgspersonerne tog på i vægt. Og eftersom at de kunstige sødestoffer ikke indeholder kalorier må vægtøgningen skyldes et øget indtag af mad. Appetit er for de fleste en mental ting mere end en fysisk betonet ting, så du skal selvfølgelig være opmærksom på, hvad du spiser/drikker, hvis du er en af dem der drikker light/zero-drikke.

Drik dansk zero-zero postevand
Det bedste er selvfølgelig slet ikke at drikke hverken sukkersødet eller kunstigt sødet drikke, og så blot drikke vand i stedet for. Personligt kan jeg godt lide noget der smager af noget (og som også smager sødt), så jeg kan ikke helt holde mig fra kolde, forfriskende læskedrikke. Jeg har valgt at drikke light/zero-produkterne, da jeg er af den holdning at sukker er mere skadeligt end kunstige sødestoffer. Derudover ønsker jeg også at undgå de store udsving i energiniveau og humør jeg oplever når jeg indtager sukker.

Jeg prøver at skele lidt til hvilken form for kunstigt sødestof der er anvendt i de ting jeg drikker. Jeg lukker ikke helt ørene for aspartam-kritikken, så jeg prøver at minimere indtaget, når nu der findes bedre alternativer som f.eks. sucralose eller stevia.

Hvad er din holdning til sukker vs kunstige sødestoffer?