Bedre løbeteknik: Simpel løsning og hurtige resultater
7. Aug, 2014 af Ole Stougaard

Løbeteknik: Let løsning og hurtige resultater

Når jeg arbejder med løbeteknik så gør jeg det ud fra en målsætning om at hjælpe en løber med:

  1. At optimere fremdriften / farten
  2. At minimere unødvendig / uhensigtsmæssig belastning på kroppen

Resultatet bliver at du kommer til at løbe hurtigere og at du får færre løbeskader

Og det er faktisk så heldigt at du både kan optimere din fart og minimere din belastning på én og samme tid.

Fuld fart frem

Det som det handler om er at lære løberen at lande i nedenstående positur eller så tæt på som muligt:

 

pose-running-sequence

Denne positur hedder inden for Posemethod: Pose-position

Når du lander her, så er der ingen spildtid ift at skabe fremdrift. Et splitsekund efter Pose-positionen mister du balancen, du falder, og du begynder at bevæge dig fremad.

Det er ikke tilfældet, hvis du som de fleste løberelander foran kroppen. Lander du på den måde, så er du nødt til at vente på at du – vha. momentum – får bevæget dig til Pose-positionen. Ud over at der går tid, så decelerer du samtidig og mister fart. Det er ikke noget du kan se eller mærke, men faktum er at det sker.

Jeg lavede en gang en beregning for en kvindelig maratonløber du kunne løbe 2t58min på en maraton. Det eneste vi kiggede på var hendes spildtid, og hvis vi gennem tekniktræning bare kunne halvere denne spildtid (hvilket i øvrigt er meget realistisk), så ville hun kunne løbe en maraton på under 2t40min!

Med andre ord så kunne hun blive mere end 15 min hurtigere uden at komme i bedre form, men blot ved at få en bedre løbeteknik.

Slip håndbremsen

Retter vi så blikket mod belastningsdelen, så er det således, at der hvor der er mindst uhensigtsmæssig belastning på kroppen, og hvor kroppen samtidig bedst tager imod impact fra landingen, er i selv samme Pose-position.

Jo længere skidt du tager og jo længere du lander foran kroppen, jo mere overbelaster du dig selv.

Så summasummarum, så skal du som løber lære at lande under kroppen eller så tæt under kroppen som overhovedet muligt.

What to do?

Som jeg skrev om i går i et blogindlæg på Multirunner.dk, så er det faktisk ganske simpelt og let at få en bedre løbeteknik. Løft fødderne, og land under dig selv.

Forestil dig, at jo længere kontakttid du har med underlaget, jo længere bliver dine skridt. Og da du gerne vil have nogle relativt korte skridt for at du kan lande tættere på dig selv, så gælder det om at have så kort kontakttid som overhovedet muligt.

Og kort kontakttid opnår du ved at løfte din fod væk fra jorden så hurtigt som muligt.

Forestil dig at du løber på gløder. Så snart du mærker at du er landet, så skal du løfte foden væk fra underlaget igen. Pas på det ikke bliver et sving som hvis du laver klassiske hælspark, men løft helt bogstaveligt foden op og i en retning ind under dig selv.

Du kan fint starte ud på egen hånd og begynde at øve dig i at få et mere aktivt løft. En rigtig god idé er at du videofilmer dig selv, således du kan se om du formår at flytte landingen tættere under kroppen.

Hvis du vil være endnu bedre?

Hvis du så gerne vil arbejde lidt mere i dybden med tingene, så kan det anbefales at du får hjælp af en kompetent og erfaren løbeteknikinstruktør.

Jeg er selv løbeteknikinstruktør, og jeg hjælper dig gerne. Men du er også velkommen til at kontakte mig (ole@multitesta.dk) for at få min anbefaling ift. en løbeteknikinstruktør der bor tættere på dig, og som du kan få et tættere og hyppigere samarbejde med i en periode.