Balancens kunst
7. Feb, 2011 af Ole Stougaard

Balancetræning

Er du nogen sinde blevet bedt om at holde balancen på ét ben? Jeg tænker at de fleste kan svare ja til det spørgsmål. Nogle af jer havde helt sikkert let ved det, mens det var svært for andre.

For de af jer der havde svært ved det, fik du så brugbar hjælp til, hvad du skulle gøre for at holde balancen?

“Hold balancen”, “kom nu, fokuser nu på at holde balancen!” – Ja, tak for ingenting

Jeg har gennem en periode spurgt flere trænere, fitness-trænere, fysioterapeuter og kiropraktorer om de kunne fortælle mig, hvordan jeg lærer at holde balancen? Og ingen har på stående fod kunne give mig en god instruktion. Tankevækkende!

Jeg tror alle ved hvad balance er, og når vi taler om balance får vi associationer til adskillige ting.

Per definition er balance: “equality in weight, amount, force, effect, proportion in design, harmony; steady condition or position; equilibrium of mind, character; anything that counteracts the effect, weight, force”

I relation til sport og træning kan vi kigge lidt nærmere på balance. Du er i balance når dit massemidtpunkt er placeret lige over dit kontaktpunkt med jorden. Det er meget vigtigt at du kan være i balance, for al bevægelse starter med at du mister balancen.

I praksis kan du mærke balance som et tryk – din kropsvægt skaber et tryk mod jorden, som du kan mærke. Så skal du holde balancen handler det således om, at du kan mærke trykket af kropsvægten på fodbalden, som har kontakt med jorden. Mærker du tryk (“vægt”) på fodbalden, så får du et tydeligt signal om, at massemidtpunktet er placeret lige over kontaktpuntet med jorden.

Så næste gang du bliver bedt om at holde balancen så fokuser på at mærke tryk/vægt på fodbalden – så enkelt er det!