5 simple skridt til at blive en endnu bedre løber
28. Aug, 2012 af Ole Stougaard

two female runners running

Der er mange gode grunde til at folk løbetræner, og selvom forbedrede løbepræstationer måske ikke står øverst på listen hos alle løbere, så finder de fleste glæde ved at blive bedre.

Nedenfor finder du 5 simple råd, der vil forbedre din løbeoplevelse.

  1. Lær korrekt løbeteknik. Husk at løb er en færdighed der skal læres, forfines og vedligeholdes. En forbedret teknik er den letteste vej til mere fart, mindre belastning, færre skader og hurtigere restitution.
  2. Vær vedholden. Resultater kommer til dem der over en lang periode passer deres træning. For at opbygge og fastholde en god løbefysik, så kræver det at du træner 2-3 gange om ugen mere eller mindre året rundt. Træningsturene behøver hverken at være lange og/eller hårde, for at du får en god effekt. Kontinuitet vinder over kvalitet i din træning.
  3. Hav et mål med din træning. For at du kan fastholde motivationen, og for at give din løbetræning mening, så er det en god idé at have et veldefineret mål. Et mål kan være rigtigt mange ting, og det vigtigste er, at motivationen om at nå målet kommer indefra, og at det for dig er vigtigt.
  4. Klæd dig rigtigt på: En løbetur kan let blive spoleret af forkert påklædning. Der findes i dag rigtigt godt og funktionelt løbetøj til al slags vejr og vind, og kan du godt lide at løbe, så er det et dumt sted at spare. Tænk over hvor mange timer du bruger i løbeskoene, og vurder om det ikke er værd at “belønne” sig selv med godt og funktionelt løbetøj!
  5. Spis for at løbe. Skal løbemotoren fungere upåklageligt, så kræver den ordenlig benzin og ikke mindst byggesten i form af proteiner, vitaminer, mineraler, essentielle fedtsyrer etc. Selvom løbetræning er en kaloriesluger, så tænk ikke kun på, at det giver plads til ekstra af de usunde ting du sikkert godt kan lide. Det er der selvfølgelig også plads til, men det er super vigtigt, at du søger for fuld benzintank i form af gode, grove kulhydrater, samt at du opbygger og vedligeholder kroppen, ved at spise masser af grønsager, frugt, magert protein og sunde fedtsyrer.